Depression og angst informationer samt relaterede emner.
 

r11

Søg på DepWeb siderne


powered by FreeFind

  

Baggrund for dw Dokumenter Link Tekst Link  Banner  link til depweb Sitemap - Indhold

  tilbageknap

 

 

Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)

  Klik dig direkte ind til  depressions og angst information og nyheder

Alle sider herunder bliver opdateret når der er nyt om emnerne  den  09. maj 2014

 Depressions indledning & seneste nyt  Depressions vejledning   Hvad er depression?   Symptomer Behandling Depression om foråret  Myter/Fakta om dep. Angst indledning & seneste nyt  Angst teknikker Panikangst  


Værd at vide 2. Informationer

Gode råd til selvhjælp m.v.

Finder du informationer på disse sider der er forældet eller ændret? Da send Webmaster en mail om dette.

 

r05


 

 

r06


Hannemor:

Hannes side med gode links til råd om mad til Diabetikere


Birgitte

Birgittes daglige meditation og/eller afspænding


familie-jepsens

Klik ind og læs under hjælp til selvhjælp: At ha' blodprop i hjernen


 

Link 1. til denne her webring Start

Værd at vide: Div. gode råd og informationer

 

Logoer til webring steder til fri afbenyttelse

 

 


OBS!  

Du kan ændre sideteksternes størrelse på 2 måder for bedre læsning: 

 

1. Hold Ctrl-knappen nede og scrolle med 

musens scroll-knap.

 

2. Ændre str. fra værktøjslinien *Vis* og ned på skriftstr. 

og vælg ønskede str.

 

NetDoktor.dk - Depression - Gode råd i en svær tid - Gode råd om hjælp til dig selv Direkte linking kun fra depweb.dk til artiklen på Netdoktor.dk er givet med spc. tilladelse til depweb.dk


Test dig selv - depression, af Per Bech, professor
Find testen på  http://www.depnet.dk/ samt andre gode informationer og råd.


 

  Velkommen på værd at vide 2.

 Billeder th. er til fri brug af webring hjælpesiden steder. - Gem Billedet og indsæt det på din egen side. Du indsætter så det link til det Websted / side du ønsker at linke til. Flere billeder her:

Link ude tv vil blive opdateret når nye har tilmeldt sig webringen.

Hvis brugerne ønsker det? Send depweb en mail med link til siden du har et godt råd.

 

1.5.2010 Hvornår ved du at det er sandt?
Citat: FILOSOFIBLOGGEN: Hvad er sandhed? Og hvornår er noget sandt? Filosofibloggen ser i dag på forskellige sandhedsteorier.

Løgnens ansigt

Begrebet sandhed indgår i mange sammenhænge.
Vi bruger det, når vi argumenterer.
Vi bruger det til at forstå.
Vi bruger det til at skabe mening.

Derfor er det heller ikke underligt, at sandhed er et af vores vigtigste begreber. Hvis ikke det mest centrale
.
 


'La Vérité' ('Sandheden') som hænger på Musée d'Orsay i paris

(Kunster: Jules Joseph Lefebvre)

Således også i filosofien.

Men hvad vil det sige, at noget er sandt? Hvad er sandhed?

Man kan man skelne mellem de sandhedsteorier, der betragter sandhed som noget der har en forklarende rolle i metafysiske eller erkendelsesmæssige spørgsmål. Altså spørgsmål der handler om det, der eksisterer i verden, og når vi begrunder det vi ved om verden.

På den anden side finder man de teorier, der ikke mener, at sandhed har denne betydning.

Teknisk skelner man mellem flere typer: Nogle af disse er substantielle, deflationistiske og pragmatiske. I et kommende indlæg vil jeg se nærmere på en semantisk forståelse af sandhed. Citat slut

Kilde: Læs mere på www.videnskab.dk


Maj 2010 Kvaksalveri
Det er kun personer med lægelig autorisation som må drive lægevirksomhed. Nedenstående gennemgang tager udgangspunkt i de
væsentligste problemer dette giver, og kan derfor ikke anses for udtømmende. Ved konkret anvendelse af reglerne kan det kun anbefales at
søge advokatbistand.
Indhold i artiklen:
1. Generelt
2. Behandling af syge
2.1 Begrebet syge i kur
2.2 Almindelige gode råd
2.3 Nødvendige handlinger
3. Brug af lægetitlen
4. Alternative behandlere
5. Operative indgreb og smitsomme sygdomme
6. Markedsføringslovens betydning
7. Overtrædelsers strafferetlige konsekvenser

Kildested Retssal.dk

Værd at vide er Ældre Sagens opslagsbog, hvor du kan finde svar på spørgsmål om arbejdsmarkedet, om arv og testamente, boliglovgivningen, gæld, hjemmehjælp, sociale pensioner, investering og opsparing, sundhedsområdet, værgemål og fuldmagt m.m.
Bogen udkommer i en ny og revideret udgave hvert år i februar.

Denne elektroniske udgave opdateres løbende. Klik ind her:

 


r07

Borgerservice hos politiet

Offentlig indsamling


Her kan du se, i hvilke tilfælde politiet kræver, at du anmelder en indsamling. Du kan også få nærmere information om, hvordan du anmelder indsamlingen.

Hvilke indsamlinger kan du få tilladelse til?
En indsamling er offentlig, hvis følgende personer opfordres til at yde bidrag:

Personer, der ikke er personlige bekendte af indbyderne.
Personer, som ikke har særlig tilknytning til de personer eller institutioner, til hvis fordel indsamlingen afholdes.
Justitsministeriet fastsætter regler om fremgangsmåden ved offentlige indsamlinger og om den kontrol, som skal udøves med anvendelse af de indsamlede midler.
Læs mere her

Politi startsiden www.politi.dk/da/servicemenu/forside/  + Borgerservice www.politi.dk/da/borgerservice/

Sådan får man(d) et sundere liv

Undgå risikoadfærd. Lad være med at gøre noget, du udmærket ved er farligt eller meget risikabelt som f.eks. at tage stoffer, købe våben eller foretage hasarderede manøvrer i trafikken. Lyt til din indre fornuft og pas på dig selv i alle livets forhold.

Mange mænd overvurderer deres helbred. Få derfor et årligt helbredscheck hos din læge, så du kender fakta. Lyt også til din partner, og siger hun, at du skal til læge, har hun nok ret.

Dyrk sport. Hvis du ellers er rask, så dyrk konditionssport mindst ½ time tre gange ugentligt, der involverer alle de store muskelgrupper og som får din puls op på maksimalt niveau (du skal blive godt stakåndet). Mindre kan dog også gøre det. En lang gåtur på tre kvarter hver dag har også betydelig effekt.

Slut med det skadelige. Drop smøgerne og begræns dit alkoholindtag til max. 21 genstande ugentligt. Bestræb dig på at være normalvægtig – hele livet.

Spis sundt. Husk seks stykker frugt og grønt dagligt og fisk to gange ugentligt. Undgå fedt, sukker og junkfood. Spis ikke for meget – kun en portion. Drik masser af vand. Tag evt. også en vitaminpille og fiskeolie.

Tænk på din familie og dine kære. De elsker dig og du påfører dem stor sorg og smerte, hvis ikke du passer på dig selv – eller hvis du dør. Husk også , at et tæt familieliv og et godt socialt netværk er sundt.

Tag længerevarende træthed, vrede, rastløshed eller ”ked-af-det-hed” alvorligt. Det kan være tegn på en depression, og den skal behandles af professionelle.

Gå straks til læge, hvis du har blod i urin, afføring, sæd eller opspyt. Eller hvis du har åndenød, forandringer i hud eller væv, smerter, svær træthed eller stress.

Næsten ingen går igennem livet uden kriser, så det er ikke mærkeligt, at du også oplever dem. Gå til psykolog, når de opstår - eller hvis du ofte er trist eller vred.

”Det er ikke så meget, hvordan man har det som hvordan man tager det”, siges det. Hvis du vælger at fortolke positivt på dine livsbegivenheder, øger du din og andres livskvalitet. Det er også mægtigt sundt at grine – og det er sikker sex også. Gør begge dele så tit du kan.


Websteder:

http://www.sst.dk/publ/Publ2004/Mens_health.pdf

http://www.sundmand.dk/

Bøger:

”Kend din krop, mand – sundhed, sex, sport, sind” Madsen, Svend Aage m. fl.:  Aschehough, 2006

”Mænd, sundhed og sygdom” Simonsen, Simon Sjørup:  Forlaget Klim, 2006
Kilde: Sundhedsstyrelsen
 

r08

10.07.09 Få en god sundhed i soveværelset:
Ifølge biolog Janne Sommer fra Astma-Allergiforbundet, bør du:

Vaske din hovedpude, rullemadras og dyne kan vaskes ved 60 grader hver 3. måned.
Hvis du sover på en topmadras, da købe en vaskbar rullemadras, som kan lægges ovenpå.
Vaske børnenes sove- og krammedyr.
Undgå at rede seng lige, når du står op. Det holder på varme og fugt og skaber bedre vækstbetingelser for husstøvmider og svampesporer.
Holde en god varme i soveværelset på ca. 20 grader. Skru evt. ned, lige før du går i seng.
Lufte ud flere gange dagligt i soveværelset - helst tre gange daglig. F.eks. om morgenen, når du kommer hjem og før, du går i seng.
Investere i en seng med ben og lameller, som sikrer luftcirkulation omkring sengen.
Som astmatiker og allergiker benytte støvmidebetræk på dyner og puder og madrasovertræk.
Læs mere her: http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article1582352.ece

Andre gode råd:
http://fpn.dk/bolig/
http://fpn.dk/bolig/article1423750.ece
http://fpn.dk/bolig/article1305554.ece

Flere gode råd fra:

http://dinhverdag.astma-allergi.dk/indeklima

 

Omgiver du dig med energiopladere eller energidræner?

Når du gør status over dit liv, så spørg dig selv om menneskene, situationerne og tingene i dit liv er energiladende eller energidrænende.

Her er et eksempel:

I De seneste 15 år har Karen været din bedste ven. Men i den senere tid er det eneste hun gør, når I er sammen eller taler i telefon sammen, at beklage sig over hvor dårligt hun har det, hvor frygteligt hendes mand behandler hende, hvor inkompetente alle på hendes arbejde er. Hvordan hendes teenage-datter driver hende til vanvid, osv., osv.

I havde det sjovt sammen engang. I plejede at grine og dele oplevelser, men nu bestiller du ikke andet end at lytte til hende og støtte hende. –

Hvilket er okay i et stykke tid, især hvis Karen er inde i en krise. Hun er trods alt en rigtig god ven, og selvfølgelig vil du støtte hende, hvis hun er i knibe. Men hvis hendes beklagelser fortsætter, uden at hun gør noget for at ændre på situationen. Ja, så vil jeg sige, at dit venskab med Karen er en energidræner.

Du får ikke noget ud af det, du føler dig ikke opløftet efter at have talt med hende. Tværtimod. Er det den slags venskab du vil have? Er dette i det hele taget venskab? Måske er det i virkeligheden en god terapeut Karen har brug for. Og måske gør du hende (og dig selv) en tjeneste ved at sige det til hende.

Jeg mener, at vores tid er for kort og værdifuld til at blive spildt på negative ting og ditto mennesker. De fleste mennesker, jeg kender lever travle, stressfyldte liv. Jeg tror, at en af de måder vi kan forbedre vores livskvalitet på er ved at eliminere energi drænerne.

Her er en liste med energi-spørgsmål.

Dit forhold:
Er tiden du tilbringer sammen med manden / kvinden i det liv opløftende eller energidrænende?
Hjælper I hinanden, opmuntrer hinanden, nyder livet, har I det sjovt osv.? Eller er jeres tid sammen fyldt med problemer, spændinger og beklagelser?

Hvis der er, er han/hun så virkelig det menneske, som du har lyst til at være sammen med?

Dit arbejde:
Hvordan har du det med dit job? Arbejder du med noget, som du syntes er spændende? Ser du frem til at gå på arbejde op morgenen? Er de mennesker, som du arbejder sammen med sjove og interessante? Tjener du penge nok? Eller føler du dig totalt drænet, når du kommer hjem fra arbejde, - som om du lige har været i kamp?

Hvis du gør, er du så sikker på, at det er det arbejde, som du vil bruge dit liv på?

Dine børn:
Er tiden som du tilbringer sammen med dine børn sjov og interessant? Kan du tale med dem og dele oplevelser med dem? Har alle det bedre, efter at I har lavet noget sammen? Og hvis ikke, hvad kan du så gøre for at forbedre forholdet?

Din mad:
Får du mere energi af den mad du spiser? Eller spiser du usunde ting, som belaster hele dit system? Drikker du mere, end du har godt af for at slappe af? En god velafbalanceret kost kombineret med vitamin/mineral-tilskud vil give dig mere energi.

Motion:
Har du fundet en måde at motionere på, der får dig op når du er nede og får dig til at se bedre ud og føle dig yngre?
Hvis ikke, hvad venter du så på?

Prøv at betragte hvert område af dit liv og spørg dig selv, om det oplader din energi eller dræner den. Glem ikke forholdet til dine forældre, søskende – og hvad med tøj og frisure? Får det dig til at føle dig mere eller mindre levende?

Mit råd:
Spild ikke mere af din dyrebare tid! Drop energi drænerne i dit liv lige nu!
(Ukendt forfatter.)

Indsendt af Elsebeth Jørgensen - Lagt ind af Per C

 
Gode råd: Om motion og kost

Alle kender til udtrykket “En sund sjæl i et sundt legeme”?
Men det er ikke altid nemt at efterleve for mange, og en del kender til perioder hvor der springes over hvor gærdet er lavest.

Og derfor er det især en udfordring, når man har en depression med at få gjort noget ved det.

Små initiativer som:

At tage trappen i stedet for elevatoren. At gøre rent. At gå sig en tur til købmanden / kiosken

Det vil give lidt energi at foretage sig disse ting.

Mange ved jo godt, at fysisk aktivitet og sund kost i hverdagen er godt for sit velbefindende og her bringes link til gode sider med råd og vejledning:


Fødevarestyrelsens kostråd

og "Bevæg dig hver dag" – hvor du finder en tabel om energiforbrug  Læs også Sundhedsstyrelsens anbefalinger

hjerteforeningens hp finder: at spise sundt på den gode måde


Motion er jo et bredt begreb, men at få rørt sig giver mere overskud i hverdagen, og det uanset om man har depression eller ej.
30 min. om dagen anbebales det at man bruger.

Det vigtigste er, at du forsøger at bryde mønsteret og dermed bliver mere tilfreds med dig selv.

Her enkelte eks. på hvad du også kan gøre:

* Tag altid trappen når det er muligt. Også selv om der er elevator hvor du bor
* Cykel eller gå til arbejdet, købmanden, kiosken o.s.v.
* Gå til og fra bussen og stå af en gang eller to før du oprindeligt skal af.
* Cykel en lille omvej til og fra dit arbejde eller andre steder du skal hen
* Læg tv-remotekontrollen på hylden, så du er tvunget til at rejse dig
 


Værd at vide..  i tilfælde af sygdom.

Som depressiv eller pårørende til en depressiv kan det være godt at vide, hvordan man skal forholde sig i tilfælde af sygdom. Det er vigtigt at kende sine rettigheder og muligheder. Denne artikelomhandler sygdom generelt, mens de efterfølgende specifikt vil omhandle sygedagpenge, revalidering, fleksjob og førtidspension.

Hvordan melder man sig syg?

Hvis du er i arbejde

Det må grundlæggende frarådes, at du begynder at bruge dine feriedage, selvom du måske synes, det er flovt at blive væk fra arbejde pga. depression.

Du kan jo ikke gøre for, at du er blevet syg. Desuden kan en kamufleret sygemelding medvirke til, at din arbejdsplads fratages muligheden for at hjælpe dig og eventuelt indgå særlige aftaler om eksempelvis dine arbejdstider eller arbejdsopgaver. Det er således vigtigt at bevare troen på, at din arbejdsplads vil udvise social ansvarlighed overfor sine medarbejdere. Ved at kamuflere sygdom og bede om at afholde ferie i stedet er du medvirkende til at du afskæres for hjælp fra dine omgivelser.

 

Meld dig syg, når du er syg! Søg hjælp, hvor det er muligt!

Som hovedregel skal man melde sig syg til sin arbejdsgiver senest to timer efter, man skulle være mødt på arbejde. Der kan selvfølgelig være andre regler på din arbejdsplads. Din arbejdsgiver eller tillidsmanden på din arbejdsplads vil kunne hjælpe dig med information om, hvordan du skal forholde dig i tilfælde af sygemelding. Arbejdsgiveren kan forlange sygdommen dokumenteret - typisk vil det betyde, at du skal kontakte din egen læge og bede om en lægeerklæring. Udgifter til lægeerklæringer betales af din arbejdsgiver.

 

Normalt er det sådan, at arbejdsgiveren betaler sygedagpenge for de første 14 dages sygdom. Efter denne periode, skal du anmelde sygefraværet til kommunen på en særlig blanket senest 1 uge efter, at udbetalingen fra arbejdsgiveren er ophørt. Du vil derefter modtage sygedagpenge fra kommunen.

 

Nogle arbejdspladser udbetaler løn under sygdom. Disse arbejdspladser kan få udbetalt de syge- dagpenge, den ansatte ville have haft ret til efter 2 ugers sygdom. Alt dette er noget, som arbejdsgiveren skal tage sig af.

Hvis du ikke har ret til sygedagpenge fra din arbejdsgiver, skal du senest en uge efter første fraværs dag anmelde sygefraværet til Kommunen på en særlig blanket.

 

Hvis du modtager arbejdsløshedsunderstøttelse

Du skal melde dig syg til Arbejdsformidlingen og kontakte din A-kasse for at få et sygedagpengeskema. Når du bliver rask, så husk straks at kontakte Arbejdsformidlingen og din A-kasse. Din A-kasse har sikkert en folder, hvor du kan finde yderligere information.

 

Hvis du modtager kontanthjælp

Du skal melde dig syg til din sagsbehandler. Det er vigtigt, du husker at gøre dette, især ved længere tids sygdom. Ellers vil du som kontanthjælpsmodtager have pligt til at modtage et eventuelt tilbud om f.eks. jobtræning, og det kan du jo ikke, hvis du er syg. Afviser man et tilbud uden rimelig grund, risikerer man at få nedsat kontanthjælpen. Kommunen betaler en eventuellægeerklæring. Du har mulighed for at søge hjælp til udgifter i forbindelse med behandling af din sygdom, herunder medicin. Spørg din sagsbehandler.

 

Længere sygeperioder

Jo længere tid du har været sygemeldt, jo sværere kan det være at vende tilbage til din arbejdsplads. Det kan derfor være en god ide, at du bevarer kontakten med din arbejdsplads, for eksempel ved at aftale med din arbejdsplads eller  arbejdskollegaer, at de er velkomne til at kontakte dig jævnligt for at høre, hvordan du har det. Dette skal ikke opfattes som en kontrol af, om du nu er syg eller ej. Opfat det positivt og tænk på hvilke unødige bekymringer, dine kollegaer kan gøre sig, alene fordi de ikke ved, hvordan du har det. Det er altid utrygt ikke at vide besked, når en god kollega er langtidssygemeldt.

Det kan være relevant, at du kontakter din sagsbehandler i kommunen, hvis det skønnes, at det vil blive en langvarig sygdomsperiode. Lav gerne en aftale, så I kan mødes og drøfte din situation og hvilke muligheder, du ser for at blive rask igen.

 

Det "} kan virke lidt uoverskueligt at deltage i et møde, når man ikke har det godt. Det kan derfor være en god ide at aftale med en god ven eller et familiemedlem, I at vedkommende deltager i samtalen. Det er altid ,'" rart at have en at diskutere med, hvad der reelt blev " fortalt ved mødet.

Det skal tilføjes, at kommunen har pligt til, så længe der udbetales dagpenge, mindst hver 8. uge at vurdere dagpengemodtagerens sag. Men det betyder ikke nødvendigvis, at du bliver indkaldt til samtale hver 8. uge. Det er derfor en god ide selv at  tage kontakt -brug din sagsbehandler aktivt.

Der er desuden god hjælp og støtte at hente i din . fagforening. Der er erfarne medarbejdere, som er beskæftiget med at råde og vejlede medlemmer, som har været udsat for sygdom, arbejdsskader og andre sociale hændelser.

 


Hvis du vil vide mere

Relevant lovgivning:

Lov om dagpenge ved sygdom, fødsel og adoption. - Lov om aktiv socialpolitik.

Yderligere oplysninger om dagpenge ved sygdom, fødsel og adoption kan fås hos kommunen eller på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside: www.bm.dk

 

Ønsker du at orientere dig i den sociale lovgivning, er følgende håndbog overskuelig og letforståelig: Sociale ydelser 2004. Forlaget Forsikring. ISBN 87- 90995-78-3.

Den kan findes på biblioteket eller hos en boghandler.

 

DepNet har blandt andet tilknyttet socialrådgivere, så her vil du kunne få svar på eventuelle spørgsmål: www.depnet.dk

 

Leif Larsen/Helle Wils

 

Kilde: DepressionsTidende / www.depressionsforeningen.dk

 

Møllehave om depression
Tirsdag d. 27. maj 2003
Eva Thomsen, InfoMaster

Johannes Møllehave ved hvad depression er. Han har prøvet sygdommen på egen krop og fortæller levende om sine erfaringer på DepNets videointerview.

At Johannes Møllehave har ordet i sin magt og er både en god og levende fortæller ved de fleste. Hans personlige beretning om, hvordan det er at føle depressionen på sin egen krop, lader ingen tvivl tilbage om, at det er en farlig og alvorlig sygdom.

Det stærke videointerview er et godt middel til at udbrede viden og forståelse for sygdommen. Og det er ikke mindst Johannes Møllehaves håb, at den meget tabu, som samfundet har omspundet depression med, hurtigt må forvandles til forståelse og støtte.


Link til Møllehaves video:
Møllehaves historie (bredbånd)
http://stream1.jay.net/lundbeck/moellehave_high.wmv

Møllehaves historie (modem)
http://stream1.jay.net/lundbeck/moellehave_low.wmv

Kildested: http://www.depnet.dk/newsitem/248/default.aspx

Webring siden her fortsætter næste side med flere informationer om hjælp til selvhjælp. - Link til andre gode sider og artikler samt Spørgsmål og svar div. finder du her>>

Denne fredsdue flyver fra hjemmeside til hjemmeside gennem så mange lande som muligt.
Tag duen med dig, og sæt den på din hjemmeside.

Læs betingelser for brug af depweb og indhold.

tilbageknap

     09. maj 2014 21:59  

 Per Christensen / DW Grundlagt 3.1-2001 2014  Til startsiden / Forsiden af depweb.dk

DebWeb Hosted By: One.Com